کسی خواهد خواند؟

به احتمال زیاد نه. امّا به‌ هر حال من شروع کردم. «مقدمه‌ای بر مقدمهٔ یک وبلاگ» #مقدمه #روزمره

چگونه شرح دهم، لحظه لحظه خود را / برای این همه ناباور خیال پرست

شروع کردم

حتی قبل از این‌که این متن را توی ویرگول بنویسم، علاقه به وبلاگ‌نویسی داشتم. البته دلایل ضد اون هم کاملاً منطقی بودند. از طرفی چیزی بلد نبودم که دربارشون بنویسم؛ از طرفی خیلی خسته بودم که چیزی بنویسم و از طرفی جای خوبی برای این بستر وجود نداشت. با این‌که هنوز چیزی بلد نیستم، امّا به خستگی فائق آمده و writefreely رو پیدا کردم. با کمک مارک عزیز تونستم اینجا رو داشته باشم. باشد که عاقبت به خیر شویم.

اینجا چیه؟

برخلاف وبلاگ‌های معمولی، اینجا یک گره از writefreely هست که با پروتکل ActivityPub به شبکه Fediverse وصله. به زبون ساده، اینجا می‌تونه در عین هاست‌شدن روی سرور شخصی، به هر بلاگ یا غیربلاگی که از ActivityPub پشتیبانی می‌کنند متصل بشه.

با این‌که این تکنولوژی می‌تونه وبلاگ‌نویسی رو عوض کنه، فکر نمی‌کنم این اتفاق به زودی‌ها بیوفته یا اصلا بیوفته. توی یک پست دیگه بیشتر در مورد این موضوع خواهم نوشت. در حالی که چیزهای دیگه مثل Plume می‌تونند کار مشابهی را پیاده‌سازی کنند، اما اینجا میشه با Custom CSSـی که داره، میشه مشکلات راست‌به‌چپ رو حل کرد و تم خوشکل‌تری داشت.

آینده

هنوز دقیقاً نمی‌دونم که می‌خوام درباره چه چیز‌هایی اینجا بنویسم. شاید از روزمره و افکارم، و یا شاید از پست‌های تخخصی‌تر درمورد کامپیوتر و درس. باید برم چند تا وبلاگ دیگه بخونم ببینم مردم چه‌کارهایی می‌کنند. فعلاً ذوق دارم که در نهایت تونستم یه‌دونه وبلاگ داشته باشم که توش چیزمیز بنویسم درحالی که همه چیز دارد درست کار می‌کند. دلم می‌خواد با حفظ اون لحن وبلاگ‌های فارسی قدیمی، بتونم چیزهارو جلو ببرم. اما مشکل اینجاست که نمی‌تونم به اون شیوایی بنویسم. انگلیسی؟ هنوز نه. ولی احتمالا شروع کنم یک پست تخصصی به این زبون بنویسم.

و...

خوشحال میشم توی ماستودون یا هر کدوم از راه‌های اینجا نظر یا نقدی اگر دارید، برام بفرستید. اینجا خودم را منشن می‌کنم تا اگر کامنتی دریافت کردم، بتونم اعلان بگیرم. @ebi@khiar.net